8 Soalan Yang Kerap Ditanya Oleh Ibu Hamil

Soalan 1: Apakah produk Shaklee yang BOLEH diamalkan oleh ibu mengandung?


Vitamin Asas seperti Vita-Lea Iron Formula, B-Complex, SR Vita-C dan OsteMatrix.
Optional: ESP, Meal Shake, OmegaGuard dan Performance Drink.


Soalan 2: Apakah peranan setiap produk dalam set kehamilan Shaklee ini?

Vita-Lea (1 tablet sehari) :

Multivitamin lengkap dengan Zat Besi (Iron). Sesuai bagi ibu-ibu yang mengalami masalah HB rendah (tanda HB rendah: mudah pitam, pening, sejuk kaki dan tangan, kulit dan kuku pucat)

B-Complex (1 tablet sehari) :

Lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik. Ibu mengandung perlukan minima 400mcg Asid Folik untuk persediaan mengandung, terutama sepanjang trimester pertama dan sepanjang mengandung. 400mcg Folic Acid ini boleh diperolehi melalui 1 biji Shaklee B-Complex + 1 biji Vita-Lea. (Sila check label botol vitamin anda)

SR Vita-C (1 tablet sehari) :

Untuk antibodi ibu, mengurangkan masalah gusi berdarah, sumber kolagen agar kulit perut dapat menegang dengan cantik (kurangkan kesan stretch mark).

OsteMatrix (2-4 tablets sehari) :

Sumber kalsium-magnesium, vitamin D dan lain-lain. Sangat baik untuk mengelakkan rasa kebas, lenguh dan 'simpul biawak' (tegang urat).

ESP (1-3 sudu besar sehari) :

Sumber protein, non-GMO soy. Sangat baik untuk pembentukan organ bayi seperti kulit, mata dan lain-lain. Baik diamalkan oleh ibu hamil untuk mengelakkan / mengurangkan kesan stretch mark.

Meal Shake (1-3 sudu besar sehari) :

Multivitamin lengkap di dalam bentuk serbuk, yang mengandungi protein dan fiber. Sesuai diamalkan terutama peringkat awal kehamilan di mana ibu morning sickness, tak lalu makan, kerap muntah dll.

OmegaGuard (1 kapsul sehari) :

Shaklee fish oil, sumber DHA dan EPA untuk perkembangan otak bayi dan membantu menguurangkan kolesterol buat si ibu. Sebaiknya diamalkan waktu trimester 2 dan 3.

*OmegaGuard: Ada hujah mengenai kandungan EPA yang tinggi tidak sesuai untuk ibu hamil. Disyorkan tidak lebih 3g sehari. Sebab itu kita ambil sebiji sehari sahaja - moderate! Kandungan EPA yg tinggi dikhuatiri beri kesan pada perkembangan motor anak. Kelebihan Omega Shaklee ialah ia diperbuat daripada ikan, bukannya hati ikan. Shaklee menggunakan teknologi terkini, iaitu Triple Molecular Distillation (Tapis 3 kali) untuk menyingkirkan pencemar yang berbahaya seperti merkuri dan lain-lain. Bagi fish oil yg dibuat dari cod liver oil (hati ikan), boleh jadi toksik jika berlebihan.

Performance Drink (PD)- ikut keperluan :

Badan terhidrat sentiasa terutama ketika cuaca panas terik, menghidap selesema/ demam, beri tenaga berpanjangan terutama jika ibu hamil dan berpuasa. Lebih baik minum PD ini  untuk memastikan paras gula di dalam darah stabil/ normal. Ingat, wajib simpan di dalam peti sejuk untuk tahan lama. Tak perlu minum setiap hari, minum jika perlu sahaja.


Soalan 3: Apakah produk Shaklee yang TIDAK BOLEH diamalkan oleh Ibu Mengandung?

Selain dari yang dinyatakan di atas, terutama vitamin yang mempunyai faktor antioksidan yang tinggi seperti Vivix, CarotoMax dan Vita-E Complex.

Ringkasnya, apabila hamil, terutama waktu benih baru melekat (Trimester 1), antibodi ibu sebenarnya direndahkan bagi memberi jalan kepada pelekatan benih dan kehadiran sel baru (iaitu baby). Bila kita ambil makanan high anti-oxidants, antibodi kita meningkat dan body akan anggap 'sel baru' tersebut sebagai bendasing, dan akan cuba untuk 'reject' benda tersebut. Na'uzubillahiminzalik.


Soalan 4: Bagaimanakah cara pengambilan vitamin untuk ibu mengandung?

Asasnya sama sahaja dengan cara pengambilan suplemen biasa. Cuma untuk Trimester pertama itu tak perlu ambil banyak sangat supplemen, cukup dengan 4 vitamin asas sahaja (B-Complex, SR Vita-C,Vita-Lea Iron Formula, B-Complex, SR Vita-C dan OsteMatrix) . Bila kandungan dah stabil (Trimester 2 dan 3), barulah tambah suplemen lain sedikit demi sedikit (OmegaGuard dan ESP). Jika risau, sentiasa rujuk dengan doktor.

TRIMESTER 1:

  • Bangun pagi/ sebelum sarapan: Secawan Meal Shake/ Secawan ESP/ Secawan ESP+Meal Shake.
  • Selepas sarapan: 1 tablet SR Vita-C, 1 tablet Vita-Lea dan 1 tablet B-Complex
  • Selepas makan pagi/makan tengah hari: 1 tablet B-Complex, 2 tablets OsteMatrix
  • Sebelum tidur: 2 tablets OsteMatrix.

TRIMESTER 2 dan 3:

  • Bangun pagi/ sebelum sarapan: Secawan Meal Shake/ Secawan ESP/ Secawan ESP+Meal Shake.
  • Selepas sarapan: 1 tablet SR Vita-C, 1 tablet Vita-Lea dan 1 tablet B-Complex,
  • Selepas makan pagi/makan tengah hari: 1 tablet B-Complex, 1 kapsul OmegaGuard, 2 tablets OsteMatrix
  • Sebelum tidur: 2 tablets OsteMatrix.


Soalan 5: Apa logiknya jadual pengambilan di atas?


  • ESP dan Meal Shake cukuplah sekadar ambil satu hingga tida sudu sehari. Di ambil semasa sarapan bagi memberikan tenaga dan rasa kenyang.
  • Vita-Lea diambil serentak bersama SR Vita-C, kerana Vita-C membantu mengoptimumkan penyerapan zat besi.
  • Elakkan ambil Vita-Lea bersama OsteMatrix kerana kalsium akan menganggu penyerapan zat besi.
  • Pengambilan B-Complex akan menyebabkan rasa lapar kerana B-Complex bakar makanan/gula menjadi tenaga. Jadi, ambil B-Complex selepas menikmati sarapan untuk mengelakkan rasa lapar dan memberikan tenaga sepanjang hari.
  • OsteMatrix ambil sebelum tidur kerana ia lebih mudah diserap tatkala kita kurang minum air/ kurang buang air (waktu tidur) Lagi satu, kalsium dan magnesium dalam OsteMatrix bantu kita tidur lena (tidur berkualiti!), sangat sesuai untuk orang yang ada masalah nak tidur malam (insomnia).
  • Ada pendapat mengatakan badan hanya boleh menyerap 500mg kalsium pada satu masa (2 tablets OsteMatrix) bagi ibu mengandung (sumber: babycenter).
  • 4 tablets OsteMatrix setiap hari bersamaan dengan 1000mg kalsium yang diperlukan oleh tubuh wanita berusia 18 tahun ke atas

Soalan 6: Bila ambil set hamil Shaklee, perlu lagi tak untuk ambil Obimin dan Neurogain secara berasingan?

Tidak perlu, nanti jadi over-dose. Umumnya:

  • Obimin = Vita-Lea
  • Neurogain = OmegaGuard.
Tak pasti tentang Obimin dan Neurogain, namun, yang pastinya vitamin Shaklee adalah semulajadi (bukan sintetik), lebih selamat dan mudah diserap oleh badan.

Jika dah ambil Obimin dan Neurogain, tapi tetap nak makan vitamin Shaklee, boleh ambil suplemen yang tidak bertindan dengan apa yang sedang si ibu ambil tue, contohnya ESP dan OsteMatrix.

Paling penting, jika mengabungkan suplemen Shaklee dengan jenama lain, sentiasa baca label dan kira sendiri nilai vitamin yang diambil dalam masa sehari (24 jam) tersebut.


Soalan 7: Apa tips ibu hamil dan berpuasa dengan vitamin Shaklee?

Wajib minum bancuhan ESP+Performance Drink (PD) waktu sahur. Caranya, secawan air kosong/ juices + 1 sudu besar ESP + 1 sudu besar PD

Vitamin-vitamin lain:

  • vitamin selepas sarapan, ambil selepas sahur
  • vitamin selepas makan tengahari, ambil selepas berbuka
Insya Allah badan akan rasa bertenaga dan boleh menunaikan ibadah puasa dengan jayanya. Kalau rajin, boleh minum secawan PD waktu berbuka/ anytime waktu malam tu untuk kesegaran berpanjangan.


Soalan 8: Bolehkah ibu hamil dan ada Diabetes/ GDM ambil ESP?

Sebaiknya rujuk dahulu dengan doktor. Jika si ibu tidak mempunyai masalah buah pinggang, boleh cuba ambil ESP, mulakan dengan dos rendah (1 sudu sehari)

Ini peluang terbaik anda untuk dapatkan Set Hamil Shaklee pada harga istimewa. Hubungi saya sekarang untuk konsultansi produk mengikut kesesuaian anda.


JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.


MENGAPA SAYA?

Saya ialah Nur Sakinah yang merupakan pengedar Shaklee jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi Kina agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Kina juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.


PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.


PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Rakyat & Bank Islam.


NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1261476)
  • hubungi Kina di talian WhatsApp / Telegram +60162194940 (Nur Sakinah) untuk sebarang bantuan / belian


Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah.





Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. Klik Daftar Ekspres Jadi Ahli Shaklee.


NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE

Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.



Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Kina. Hubungi Kina untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultansi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee.

❤❤❤❤❤

Rakan Shaklee Anda
Nur Sakinah Binti Zainudin(Kina)
SMS/WhatsApp : +6016 2194940
FB Page: Shaklee by AwatifKina
Personal FB : Khairul Sakinah
Instagram: @khairulsakinah




** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.







Comments

Popular posts from this blog

BUAH PINGGANG KECUT? ATASI SEGERA!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WARGA EMAS

CARA ATASI GASTRIK @ ANGIN PERUT